01:53 1398/08/06

گرند پری مکزیک؛

مسترکلاس همیلتون و مرسدس برای گاراژ فراری

لوییس همیلتون موفق شد با نمایشی استادانه در گرند پری مکزیک بالاخره پیروز شود و در میان استقبال پرشور مکزیکی‌ها در جشنی بی‌نظیر جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

به گزارش "ورزش سه"، در روزی که فراری‌ها با سود بردن از پنالتی سه رده‌ای مکس ورشتپن خط اول استارت گرند پری مکزیک را قفل کرده بودند، برای سومین مسابقه‎‌ی پیاپی موفق شدند با انتخاب استراتژی اشتباه پل‌پوزیشن را به سکوی اول تبدیل نکنند! لوییس همیلتون اما با کمک استراتژی درخشان گاراژ مرسدس موفق شد با نمایشی خیره‌کننده و استثنایی مسابقه را با رتبه‌ی اول به پایان ببرد تا حالا تنها چهار امتیاز دیگر با ششمین عنوان قهرمانی جهان خود فاصله داشته باشد. مدیریت لاستیک همیلتون که در گرند‌ پری مکزیک تنها با یک پیست‌استاپ توانست مسابقه را به پایان برساند، برگ برنده‌ی این راننده‌ی بریتانیایی بود و می‌تواند برای تک‌تک راننده‌های فرمول یک الگویی استادانه باشد. این صدمین برد تیم مرسدس در تاریخ مسابقات فرمول یک بود. در روزی که وتل با به دست گرفتن ابتکار عمل، دوم شد دیگر راننده‌ی مرسدس؛ والتری بوتاس در جایگاه سوم ایستاد.

گرند پری مکزیک در حالی آغاز شد که در همان ابتدای امر و قبل از پیچ یک شاهد حوادث بسیاری بودیم. در حالی که هر چهار ماشین پیشتاز استارت بی‌اشتباهی را پشت سر گذاشتند، لکلرک موفق شد جایگاه اول خود را حفظ کند و وتل نیز توانست با دفاعی جانانه جلوی همیلتون از رده‌ی خود به خوبی دفاع کند. مکس ورشتپن اما چنان‌که پیشبینی می‌شد در تلاش برای گرفتن رده با همیلتون درگیر شد و برخورد کوتاهی نیز بین دو ماشین به‌وجود آمد و هر دو از پیست خارج شدند که در این میان ورشتپن رده‌ی چهارمی خود را نیز از دست داد. ورشتپن که روز قبل پل‌پوزیشن خود را با دریافت پنالتی سه رده‌ای به لکلرک باخته بود در ادامه‌ی سری اشتباهاتش در دور چهارم با والتری بوتاس هم برخورد کرد تا لاستیک عقب خود را به کلی از دست بدهد و مجبور به یک پیت‌استاپ زودهنگام شود.

فراری با انتخاب استراتژی دو پیت استاپه برای لکلرک، او را که پیشتاز مسابقه بود خیلی زود به باکس فرا خواند تا لاستیک‌های مدیومش را با یک دست مدیوم دیگر عوض کند. اشتباهی که با توجه به استراتژی یک پیت‌استاپه‌ی مرسدس برای لکلرک نه تنها به قیمت از دست رفتن رده‌ی اول تمام شد که او در نهایت نتوانست در مکزیک حتی روی سکو برود. لکلرک نه تنها قربانی استراتژی اشتباه فراری شد که در پیت‌استاپ دوم نیز با اشتباه تیمی در بستن لاستیک‌ها یک پیت‌استاپ طولانی بیش از 6 ثانیه‌ای را تجربه کرد که بیش از پیش او را از رقبا عقب انداخت. تنها دلخوشی لکلرک شاید ثبت سریع‌ترین تایم پیست و دریافت یک امتیاز اضافی در پایان مسابقه بود. او همچنین موفق شد جایگاه خود را در رده‌ی سوم جدول قهرمانی جهان راننده‌ها حفظ کند.

سباستین وتل اما در مکزیک توانست با مخالفت با استراتژی انتخابی تیم، خودش استراتژی پیروزی را برای خودش بچیند و با یک پیت‌استاپ دیرهنگام و یک رانندگی بی‌نقص تا انتهای مسابقه پشت سر همیلتون باقی بماند و در همین بین در نبردی هیجان‌انگیز با بوتاس، از رده‌ی دوم خود دفاع کند. درست است که وتل در سال‌روز چهارمین و آخرین قهرمانی جهانش که در سال 2013 به دست آمده بود، امید داشت که شاید بتواند روی سکوی اول بایستد اما در پایان با توجه به نمایش قدرتمند مرسدس‌ها کاملا خوشحال از کسب رده‌ی دوم به نظر می‌رسید.

والتری بوتاس دیگر راننده‌ی مرسدس که تنها رقیب در میدان مانده‌ی همیلتون در رقابت قهرمانی جهان راننده‌هاست، امروز امید داشت که با کسب رده‌ای بهتر از رقیب به زودی شش بار قهرمان جهانش، نبرد بر سر عنوان قهرمانی را تا جایی که ممکن است طولانی کند. بوتاس هم با بهره بردن از استراتژی تیم مرسدس موفق شد رده‌ی استارت ششمی خود را به سکوی سوم بدل کند و در دورهای پایانی حسابی برای کسب رده‌ی دوم با وتل بجنگد. بوتاس در نهایت به رده‌ی سوم رضایت داد و حالا همیلتون تنها به چهار امتیاز دیگر از سه مسابقه‌ی باقیمانده نیاز دارد تا ششمین عنوان قهرمانی جهان خود را رسمی کند.

در روزی که شاهد اشتباهات زیاد در گاراژ تیم‌ها به هنگام تعویض لاستیک بودیم، گاراژ ردبول با پیت‌استاپ‌های بسیار سریع و استراتژی مناسب به یاری دو راننده‌ی خود آمد و الکس آلبون توانست رده‌ی عالی پنجم را کسب کند. مکس ورشتپن هم که بعد از اتفاقات ابتدای مسابقه با رده‌ی بیستم به پیست بازگشته بود موفق شد با سبقت‌های پر ریسک و پیاپی خود را به رده‌ی ششم برساند. ورشتپن در پایان با رای مردم به عنوان بهترین راننده‌ی گرند پری مکزیک نیز انتخاب شد.

سرجیو پرز راننده‌ی مکزیکی تیم ریسینگ‌پوینت نیز در گرند پری خانگی خود موفق شد با کسب بهترین نتیجه‌ی فصل خود در جایگاه هفتم قرار بگیرد.

پایان مسابقه هم مثل آغاز آن با حادثه همراه بود و دنیل کیویات راننده‌ی تورو روسو با برخورد با نیکو هولکنبرگ راننده‌ی رنو او را از مسیر خارج کرد و به دیواره‌ی پیست کوبید تا علیرغم کسب رده‌ی امتیازی نهم به دلیل دریافت پنالتی ده ‌ثانیه‌ای بابت این برخورد، دست خالی مکزیک را ترک کند. هولکنبرگ پس از اعمال این پنالتی رده‌ی دهم را به دست آورد تا در کنار دنیل ریکاردو در رده‌ی هشتم، امتیازات ارزشمندی را برای تیم رنو کسب کرده باشند.

منبع : ورزش سه